luni, 2 martie 2009

Cum, de ce si cu cine decid oamenii sa se casatoreasca

Cum, de ce si cu cine decid oamenii sa se casatoreasca

Inainte de a fi parinti , suntem barbati si femei, suntem baieti si fete, suntem masculin si feminin –doua principii complementare care actioneaza intru armonie. Exprimam prin natura noastra biologica si psihologica o eterna bipolaritate, care permite dialogul mereu reinaoit al sexelor, ca si sansa implinirii lor, unul prin intermediul celuilalt.

Alegerea partenerului nostru conjugal- intre hazard si certitudine?

Alegerea partenerului pentru casatorie este un moment cu implicatii deosebite pentru evolutia ulterioara a cuplului, fiind o premisa esentiala. Motivele si argumentele ce au stat la baza deciziei de alegere sunt profound implicate chiar in dinamica evolutiva familiala, dar motivatiile casatoriei suporta o serie de modificari de-a lungul,, istoriei familiei’’ a fiecarui cuplu
Din punc de vedere istoric, se cunoaste faptul ca de la societatile traditionale la cele moderne, alegerea partenerului conjugal drumul unor lungi metamorfoze. Criteriile optiunii maritale s-au schimbat de la cele de tip rational institutional(aproape exclusiv socio-economic si normative-integrative), la cele de tip socio-afectiv, sexual-afectiv, de comunicare si de autorealizare prin intimidate.
In societatile traditionale, caracterul institutional-normatic nu determina numai functiile familiei ci si formarea acesteia.Astfel, normele institutionale prescriu cine se poate casatori, sau chiar cine trebuie sa se casatoreasca in mod preferential si cu cine (L.Roussel, 1989), tot institutia incredinteaza casatoriei incredinteaza parintilor sarcina alegerii celor mai potriviti soti pentru copii lor, care sa corespunda posibilitatii de a sporii averea si de a asigura supravietuirea liniei familiale (urmasii). Multe societati considerau ca sarcina deciziei pentru casatorie era prea dificila pentru a si-o asuma in exclusivitate tinerii, asa incat familia de apartenenta de multe ori, cu ajutorul unor intermediary, faceau alegerea ei, dar pattern-urile alegerii difera de la o cultura la alta. Astfel ,, aranjarea casatoriei’’ corespundea unor criterii asa-zis ,,rationale’’ inclusive,, calculul economic’’.
Astazi, in societatea moderna, nu numai ca nimeni nu mai consimte sa lase parintii sa faca alegerea viitorului sot, dar orice ,,calcul’’
In aceasta problema este considerat rusinos , blamabil. ,,Ratiunile ‘’ traditionale pentru casatorie( sexualitate cu scop procreative, educarea copiilor intr-un mediu socio-economic organizat si acumularea de bunuri materiale trensmisibile copiilor) nu mai exercita foarte de odiniuara.,, Familia moderna a asezat in prim plan valorile intimitatii, afectiunii si realizarii maritale ale persoanelor, cu drepturi egale in satisfactia sexuala, socializarea si educarea copiilor si participarea la viata familiala(Liciu V. 1975)…’’
Asteptarile cuplurilor, in stransa legatura cu motivatiile alegerii partenerilor s-au schimbat si le. Astfel, multumirea sexuala poate fi obtinuta si in afara castoriei( toate cuplurile constituite in afara institutiei casatoriei, afirma ca duc o viata sexuala normala), copii nu mai sunt scopul fundamental in viata multor oameni, iar numarul in crestere a femeilor angajate profesional desfinteaza argumentul economic. Prin egalizarea statutului social , chiar si a sex-rolului, femeile si-au schimbat radical espectatiile si ratiunile pentru casatorie.Ele nu mai sunt multumite cu rolul de de casnica si de supusa sexual, ci asteapta astazi , iubire, prietenie, respect, sustinere emotionala, , companie, satisfactie sexuala, libertatea de a tinde si de a se bucura de o cariera sau de alte interese si mai ales relatii intime care sa fie omniprezente in viata lor sis a le confere sansa fericirii si realizarii personale. Barbatii isi transfera parte din raspunderea traditional economica in casatorie, prelunad totodata o serie de sarcini domestice si egalizandu-si investitia decizionala majora in familie.
In consecinta, casatoria actuala se construieste oe 3 piloni:
Intimidate sincera cu beneficial unei mutuale gratificatii(dragoste)
Companie;
· Autorealizare prin egalitate (simetric inter-activa). Din analiza raspunsurilor a 75.000 de femei casatorite, la ,,Redbook questionnaire on mariaje’’ C Travis si T. Jayaratne (1976) conchid ca dragostea e principala ratiune pentru casatorie, dar ca si prietenia i se adauga si o sustinere (prietenia desemneaza in acest context situatia prin care cineva sa fie cu, sa participle la si sa faca ceva pentru si impreuna).

Va urma…..

Niciun comentariu: